De Persoon achter jouw productAddis Petros

Addis Petros heeft bij de Fairtrade gecertificeerde bloemenplantage Sher Ethiopia gewerkt. In 2019 kreeg ze via Fairtrade de kans om deel te nemen aan de Women’s School of Leadership. Daar heeft ze allerlei kennis en vaardigheden opgedaan. Nu werkt Addis als accountant bij haar gemeente en ze heeft een succesvol pluimvee bedrijf.

Fairtrade Rozenplukster, nu accountant
Paspoort
Naam
Addis Petros

Product
Rozen

Coöperatie
Ethiopië
Sher Ethiopia

Als Addis Petros terugkijkt op de afgelopen jaren, voelt ze trots maar ook een beetje ongeloof. In 2019 studeerde ze af aan de Fairtrade Women's School of Leadership. Ze vindt dat ze in de afgelopen twee jaar een enorme transformatie heeft ondergaan.

Addis (28 jaar) groeide op in de regio Oromia in het zuidelijke deel van centraal Ethiopië. In deze regio komen armoede, analfabetisme en onveiligheid veel voor en vrouwen hebben vaak een achtergestelde positie. Vooral plattelandsvrouwen blijven hun hele leven boerin. Ook Addis was voorbestemd voor dit leven.

Les in financiële planning
Addis, een voormalig medewerker van bloemenplantage Sher Flowers, werkte hier vijf jaar toen ze werd geselecteerd om deel te nemen aan de Fairtrade Women's School of Leadership. Dit programma richt zich op het ‘empoweren’ van vrouwelijke werknemers van bloemenplantages. “Een van de onderdelen van de cursus is financiële planning. Vroeger was ik impulsief in mijn uitgaven. Maar nu ben ik in staat om bedrijfsplannen te ontwikkelen en mijn financiën beter te controleren'', zegt ze.

Klein budget biedt toch mogelijkheden
De grootste ontdekking die ik tijdens de training deed, is dat ook een klein budget mogelijkheden biedt. “Ik ging ervan uit dat ik veel geld nodig had om iets zinvols te beginnen. Deze training deed mij inzien dat dat niet waar is'', voegt ze eraan toe. ‘‘Na de cursus kon ik met een klein kapitaal thuis een kleinschalige kippenfokkerij beginnen. En mijn bedrijf groeit nog steeds”.

Doorgeven van leiderschapskwaliteiten
Addis geeft haar leiderschapskwaliteiten door aan andere vrouwen om ze zelfredzaam te maken en iets terug te doen voor haar gemeenschap. ‘‘Ik train degenen die kippen houden hoe ze het winstgevend kunnen doen, net als ik.” Addis pakt ook het analfabetisme aan, dat onder meer een gevolg is van armoede en cultuur. “Veel vrouwen hier aarzelen om naar school te gaan omdat ze niet geloven dat het mogelijk is om tegelijkertijd te studeren en huishoudelijk werk te doen.”

Betere wegen, schoon water en onderwijs
Als ze drie dingen in haar gemeenschap zou kunnen veranderen, zou Addis prioriteit geven aan wegen- en waterinfrastructuur en onderwijs. “Mensen moeten vrij kunnen bewegen om hun kansen te vergroten. Water is een mensenrecht. Een betere toegang tot schoon water zou helpen om ziekten bij mensen te voorkomen. Ik zou onderwijs voor iedereen gratis maken, om zo mensen aan te moedigen om te leren en ik zou ervoor zorgen dat er meer scholen en universiteiten zouden komen.’’

“Ik zou onderwijs voor iedereen gratis maken, om zo mensen aan te moedigen om te leren.”