Ontdek meer

De kracht van verhalen vertellen
Als ik je vertel dat meer dan 1,8 miljoen boeren en werknemers in de afgelopen vijf jaar via Fairtrade een premie van $871 miljoen hebben ontvangen, klinkt dat misschien indrukwekkend. Echter de kans is groot dat als ik het je het 2 uur later vraag, je me niet meer kunt vertellen hoeveel boeren het waren of hoe hoog het premiebedrag was. En waarschijnlijk weet je niet precies wat premie inhoudt.
Nieuwe koffieplanten
Maar als ik je het verhaal van Kevin vertel, een koffieboer in Kenia, die door de droogte in het oogstseizoen de eindjes niet aan elkaar kon knopen, waardoor zijn kinderen niet naar school konden omdat hij de vereiste schooluniformen niet kon betalen, zou je het onrecht voelen. Daarna vertel ik je over het klimaatprogramma waaraan Kevin heeft deelgenomen als lid van een Fairtrade koffiecoöperatie en de nieuwe, klimaatbestendige koffieplanten die hij en zijn buren dat jaar ontvingen. Dan krijg jij misschien weer wat meer hoop voor Kevin.
Extra inkomsten
Misschien herinner je je dit verhaal zelfs als ik je een jaar later vertel dat dankzij nieuwe maatregelen die Kevin in de training leerde, hij zijn koffiebomen terugsnoeide wat leidde tot betere groei, meer bloei en verhoogde productie. Hij plantte schaduwbomen die zijn koffieplanten koeler hielden en begon ook bananen, tomaten en aubergines te telen. Deze groentes zijn een welkome aanvulling op hun voedsel en worden door Kevin en zijn vrouw ook op de markt verkocht. Kevin's oudste zoon kreeg zelfs een kleine beurs vanuit de Fairtrade premie om te leren hoe hij kippen moest fokken. Hij verkoopt nu deze eieren voor extra geld, wat bijdraagt aan het gezinsinkomen.
Maak een verschil met je aankoop
Dit is de kracht van het vertellen van verhalen. Dat doen we op de marketing en communicatie afdeling van Fairtrade Nederland. We geven de boeren en werknemers een gezicht en stem. We creëren een beleving bij het katoenen shirt dat je aantrekt, de banaan in je ontbijtsmoothie, de koffie in je pauze en het chocolade-ijs tijdens je filmavond. Met onze dagelijkse aankopen hebben we allemaal de mogelijkheid om levens te veranderen, om zo toe te werken naar een eerlijke en duurzame wereld.


Keuzes maken is niet altijd even makkelijk. Zeker als de keuze bepalend is voor jezelf óf voor de wereld...Welke afweging maak je dan?
We onderwierpen 10 Nederlanders aan een sociaal experiment. De kandidaten mochten alleen met ja of nee antwoorden. Was het antwoord 'ja' dan moesten ze een groen blokje op de weegschaal leggen, was het antwoord 'nee' dan moesten ze een rood blokje op de weegschaal leggen. Het waren zeker geen makkelijke vragen. Want ja wie wil nou niet een eerlijke en schone wereld? Maar in hoeverre ben je bereid om daarvoor je gedrag aan te passen? De weegschaal laat zien hoe duurzaam we echt zijn.
Bewustwording is slechts het begin. En door het kiezen van Fairtrade producten zetten we een stap in de juiste richting omdat bij Fairtrade het welzijn van mensen en het milieu centraal staat. We nodigen je uit om de kloof te overbruggen van goedbedoelde intenties naar daadwerkelijke actie. Doe je mee? Samen maken we de wereld eerlijk.
Benieuwd naar het sociale experiment klik dan hier. En wil je ook ervaren hoe jij zou antwoorden, doe dan de quiz.