In gesprek metFabian van Schie

Verkade heeft recentelijk een nieuwe positionering en campagne gelanceerd: ‘een hap en je bent thuis’. Naast een nieuwe positionering gaat Verkade een hernieuwd partnerschap met Fairtrade aan. Alle cacao in de chocoladerepen en vanaf 2022 ook in de koekjes is Fairtrade gecertificeerd. We vonden dit een geschikt moment om in het ‘thuisgevoel’ te duiken van Fabian van Schie, Managing Director van Koninklijke Verkade.

Ontdek meer
"Een cruciaal onderdeel van je thuis voelen, zijn veiligheid en voldoende inkomen verdienen om je gezin te kunnen onderhouden."
Ik bezoek Fabian thuis. Bij aankomst word ik door Fabian met een grote glimlach ontvangen. Zijn huis is wit maar toch warm, met veel kunst op de muur die Fabian en zijn vrouw, Dianna, hebben gekocht toen ze trouwden. De interesse in kunst en mode is iets dat zij gemeen hebben. We zitten aan een grote eettafel in de woonkamer, met aangrenzend een moderne open keuken. 

Terugkeren naar het Fairtrade keurmerk
Ik ken Fabian al sinds 2010, toen hij bij Verkade als Hoofd Marketing begon. Na de oprichting van pladis in 2016, waar Verkade onderdeel van is, werd hij Marketing Directeur voor Europa. In 2019 is hij teruggekomen naar Nederland als Managing Directeur voor Benelux. In het begin van 2020 had ik weer contact met Fabian, toen wij als Fairtrade Nederland campagne voerden voor meer eerlijke cacao. Verkade was op dat moment bezig met een vernieuwde positionering van het merk. Verkade wilde de marktpositie verstevigen met heerlijke chocolade, grote stappen op duurzaamheid en een re-design.

Fabian ligt toe: “Gecertificeerde cacao is een voorwaarde om in de markt te zijn en de aspecten van het Fairtrade keurmerk worden hoog gewaardeerd. Het terugkeren naar Fairtrade certificering was voor ons een logische keuze. Verkade staat voor ‘het thuisgevoel voor iedereen mogelijk maken’. Een cruciaal onderdeel van je thuis voelen, zijn veiligheid en voldoende inkomen verdienen om je gezin te kunnen onderhouden. Fairtrade is voor ons dé partner om hier een bijdrage aan te kunnen leveren. De geïntegreerde aanpak om de cacaoboeren en hun families een beter leven te geven, sluit naadloos aan op onze intentie en aspiratie en daarom is deze samenwerking opnieuw relevant voor Verkade.”

De man achter de chocola
Fabian biedt me een kopje koffie aan, Fairtrade natuurlijk. Je merkt meteen dat Fabian een vriendelijk en gastvrij mens is. Vrienden zouden Fabian omschrijven als heel zorgzaam. Hij zorgt vaak voor anderen en houdt van koken en mensen ontvangen. Dat hoort ook bij zijn familiegeschiedenis. Meestal kwam zijn familie elke zondag bij elkaar en zijn opa en vader werkte ook bij bedrijven in zoetwaren. Ze hadden altijd iets lekker bij zich voor de kinderen. 

Fabian sport graag. Hij geniet ook van uiteten gaan en zoekt dan verrassende nieuwe eettentjes uit. Als hij terugdenkt aan de fijne momenten in zijn leven, dan zijn dat vaak momenten waarop de hele familie om de tafel zit. Fabian is een doener. Hij vindt het moeilijk om lange tijd stil te zitten en niets te doen. Hij wil bezig zijn met dingen. Na even zitten en de krant lezen, moet hij iets doen…de auto wassen, boodschappen doen, thuis bezig zijn.

Zichzelf bezighouden lukt hem wel, met een drukke baan en familie. Hij heeft een dochter van 12 en een zoon van 7. Tijdens de lockdown heeft hij een werkplek gedeeld met zijn dochter. Je merkt dat de kinderen en familie in zijn leven centraal staan. Ze hebben overwogen om te verhuizen, maar hebben besloten om te blijven en de boel een beetje te verbouwen omdat dit huis in de buurt is van de school waarvoor hun dochter is ingeloot.
Fabian’s visie op een eerlijke wereld
Ik vraag Fabian naar zijn persoonlijke visie op wat wij met z’n allen kunnen doen om de wereld eerlijker te maken. “Wat mij vaak opvalt is dat, zelfs in Nederland, de situatie waarin wij geboren zijn bepalend kan zijn voor de kansen die we hebben. Er zijn veel mensen in een achtergestelde positie. We moeten samenwerken naar een meer inclusieve maatschappij. We leven nu in een samenleving waar polarisatie de boventoon voert. Iedereen vindt dat zijn standpunt belangrijk is. We moeten meer begrip voor elkaar en voor elkaars standpunten hebben, en leren de meningen van elkaar te respecteren.”

Ik ben ook benieuwd hoe Fabian zijn visie en ook dat ‘thuisgevoel voor iedereen mogelijk maken’ op de werkvloer faciliteert. Hij zegt hierover: “Wij proberen een sfeer te creëren waarin mensen zich veilig voelen. We hebben een manier van werken waarbij feedback geven en nemen vanzelfsprekend is. Die wisselwerking leidt naar betere inzichten en is ook noodzakelijk voor de nieuwe generatie van werknemers. Die vragen vaak waarom we dingen doen en dat waardeer ik. Naast een stuk autonomie, hoop ik dat mensen ook zingeving vinden in hun werk. 

De grootste uitdagingen tegenwoordig
“Iedereen in de voedselindustrie worstelt met de uitdaging van hun bijdrage aan een gezonde samenleving. Als koekjes- en chocolade bedrijf bieden we een product aan voor een verwenmoment. Dat is prima, zo lang het met mate geconsumeerd wordt en de producten gemaakt zijn op een goede en eerlijke wijze.” 

“Daarnaast is de transitie naar een duurzamere manier van produceren een ingewikkeld proces. Duurzame stappen zetten is niet altijd mogelijk omdat de technologie er nog niet is of deze is nog niet toepasbaar op grote schaal, bijvoorbeeld voor de gasgestookte ovens die wij gebruiken. Elektrische ovens zijn nog niet een oplossing voor de schaal waarop wij produceren. Maar wij blijven de mogelijkheden onderzoeken en investeren in de toekomst. We streven er naar dat we geen negatieve impact op mens en milieu hebben, gebruik maken van duurzame energie en verpakkingsmateriaal, sociaal verantwoordelijk zijn en netjes omgaan met onze buren.”

Op het gebied van duurzaamheid in de cacao, vindt Fabian dat de cacao industrie best wel ver gaat. “Als je naar het schap kijkt, dan is bijna alle chocolade gecertificeerd. Iedereen is bewust dat we moeten werken aan de verduurzaming van de sector. Ik heb wel mijn twijfels bij merken die soms eigen duurzaamheid labels oprichten om daarmee hun eigen cacao veilig te stellen? Ik vind dat een gezamenlijk aanpak via een organisatie als Fairtrade een effectievere manier om meer te kunnen bereiken.”